marți, 21 septembrie 2010

Nagasaki

Zilele trecute, stiinta m-a purtat spre sudul Japoniei, in zona Kyushu. Pe langa cele doua zile de conferinta in Nagasaki s-au mai lipit cateva de vacanta in diferite orase apropiate. Pentru a parcurge cei aproape o mie de kilometri, am ales ca mijloc de transport sinkansenul, trenul de mare viteza, care ne-a dus in patru ore pana in Fukuoka, de unde inca doua ore ne-am plimbat si cu un tren expres pana la destinatie. Si chiar daca am schimbat de doua ori trenul si intre legaturi erau maxim sapte minute, totul a fost perfect desi initial imi faceam griji, dupa care mi-am amintit ca sunt totusi in Japonia.

  
Am inceput vizita in Nagasaki cu o oprire in China Town, unde am gustat specilitatea culinara si ne-chinezeasca a zonei: chanpon (pe romaneste ceanpon) si varianta mai putin lichida, saraudon. 



Chanponul consta din niste taitei fierti intr-o zeama cu vreo doua legume taiate ca la chinezi, adica un fel de joulienne al unui bucatar foarte neindemanatic. Pe langa legume mai sunt si doua trei bucatele de carne de porc. In functie de preferinte si rezistenta organismului, supa poate fi mai mult sau mai putin picanta. Mare branza nu-i chanponul asta ca si gust, sincer nu inteleg de ce se dau toti asa in vant dupa el... 

 Urmatoarea oprire importanta conform logicii mele: malul marii. Langa debarcaderul pentru vasele de pasageri este amenajata o zona placuta cu restaurante variate de la italian la japonez , intercalate cu chinezarii. 



Nu puteam rata o plimbare cu vaporasul catre insula Ioujima. M-a mirat linistea de acolo. Desi este locuita si plina de vizitatori care vin mai ales pentru a merge la spa, strazile erau pustii. Doua biserici catolice amintesc, ca si cele din Nagasaki, de trecerea portughezilor pe aici. Am preferat plimbarea pe faleza, poze cu flori, inclusiv una (sau or fi mai multe?) de palmier. Pe-aici boschetii sunt tufe de trandafiri japonezi.




Gustul chanponului (lipsa lui) a fost compensata de o alegere cam riscanta: limba de balena, cruda, adica sashimi. Spre surprinderea mea a fost chiar foarte buna. 


Orasenii se pregateau pentru un festival care o sa aiba loc in octombrie. Aveti si un filmulet sub poza de mai jos. Click pentru vizualizare.


Lasand insa toate astea la o parte, Nagasaki este cunoscut in lume pentru altceva si anume momentul care a inchiat al doilea razboi mondial: a doua bomba atomica trimisa de americani. Am vizitat muzeul si locul unde a cazut si unde acum este un parc. M-a intristat si revoltat ce-am vazut. Una e cand iti zice cineva despre asta sau citesti, alta e cand intri in muzeu si primul lucru pe care il vezi este un ceas oprit la 11.02 pe 9 august 1945, apoi pereti de locuinte, garduri cu siluete imprimate pe ele si atatea alte obiecte care denota amploarea tragediei, ca sa nu mai spun de poze. Un camp de cadavre, oameni arsi, raniti, chinuiti... E revoltator ca niste fiinte care se intituleaza oameni au putut face asa ceva altor fiinte. Ultimele doua fotografii sunt de la locul unde a cazut bomba. 


 Am mai vazut si Kagoshima si Fukuoka, dar despre ele pn zilele urmatoare, cand voi avea timp... 

4 comentarii:

  1. :) trebuie sa zambesc inainte de a scrie ceva fiindca este proverbiala punctualitatea trenurilor japoneze. Se mai zice nu doar ca iti poti pune ceasul dupa ele dar si ca se opresc la loc fix, asa ca stii exact unde te urci. Dar trebuie sa stii mai bine, fiind de atata timp acolo :)

    Frumoase pozele, si cele de seara. Mi-a placut si filmuletul.Acolo e un Ciccas si ce smoc are in varf?

    Si da, noi, cei de acum, nu mai putem intelege deloc ce s-a intamplat atunci...Atrocitati au fost la toate partile combatatnte: americani, nemti, rusi, si japonezi fiindca nici cu lagarele lor tip Changi (daca ai citit romanul lui Clavel)nu-mi este rusine...In general, in asemenea situatii se pare ca oamenii, in marea lor majoritate, isi pierd simtul onoarei si stropul de umanitate cu care au fost inzestrati si e pacat! Un razboi arunca omenirea cu secole in urma din punct de vedere uman.

    Astept cu nerabdare continuarea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Asa este, stii exact unde e usa vagonului x inainte sa apara trenul, plus ca in general apar la timp. O singura data am avut o problema cu un personal dar cu shinkansenul nu cred sa se intample decat in cazuri de forta majora.

    M-ati bagat in ceata cu Ciccas-ul... Chinezoaicele mele ziceau ca e floare de palmier, lucru care se vede destul de rar.

    Continuarea vine sper curand, necesita ceva timp potrivirea poze-text (scris in tren)... si cu timpul stau cam prost. Oricum e frumos si ce urmeaza!

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, mi-am dat seama. Era un palmier mai micut, vreo doi metri avea inaltime.

    RăspundețiȘtergere